|
Europa isi dedica o buna parte din resurse construirii unui sistem de infrastructuri de transportare continentala urmand directivele de dezvoltare pentru Reteaua de Transport Trans-European (TEN-T). Potrivit revizuirii din aprilie 2004 a TENT1, costul sau total este de 600 de miliarde de €. TEN-T adera la concepte si implementari cum ar fi Coridoare Trans-Europene, Autostrazi maritime, Terminal intermodale, etc. Aceasta implica un efort organizatoric si economic considerabil efort care se spera sa produca efecte remarcabile efort indreptat catre a asigura Europei un sistem logistic competitiv, cu cost optim, sustenabil si cu mai mare respect fata de mediu.
In ziua de azi, unul dintre principalele obiective in Politica Europeana pentru Transport este acela de a organiza aceste axe de comunicare ca pe o retea, conectand noduri urbane mici si mari astfel incat acestea sa poata sa devina platforme pentru a oferi servicii intermodale si logistice. Pentru a face aceasta, interoperabilitatea, intermodalitatea si co-modalitatea trebuie sa devina realitate efectiva.
Scurta prezentare a proiectului
In cadrul proiectului SIRLC se propune conceperea si realizarea unui sistem informational pentru o retea logistica colaborativa dedicata IMM-urilor situate de-a lungul tronsonului roman a drumului european E60 (Bors-Oradea-Cluj-Brasov-Bucuresti-Constanta). Drumul european E60 este o sosea/autostrada care pleaca de la Brest in Bretania, Franta, si care merge la Constanta, in România, trecand prin Nantes - Orléans - Basel (Bâle) - Viena - Budapesta - Brasov - Bucuresti si avand o lungime de circa 3380 de kilometri.
Partenerii consortiului format in vederea realizarii proiectului si-au propus pentru realizarea acestuia de a elabora modele organizationale si programe informatice capabile sa asigure acces si sa coordoneze utilizarea infrastructurilor logistice a IMM-urilor situate de-a lungul tronsonului roman a drumului european E60, societatile fiind prealabil structurate in grupe cu trasaturi specifice (clustere).
In acelasi timp se urmareste posibilitatea aplicarii de noi concepte logistice si utilizarea noilor infrastructuri tehnologice (GPs, GIs) si impactul acestora asupra strategiilor logistice ale IMM-urilor. Rezultatele obtinute vor fi generalizabile pentru oricare din traseele drumurilor nationale.
Modelele logistice vor fi elaborate si testate cu date concrete pentru tronsonul romanesc al drumului european E60 fara a se pierde din vedere conexiunile cu structurile logistice la nivel national. Vor fi analizate retelele logistice la nivel national in vederea extinderii evaluarii posibilitatilor de dezvoltare a modelelor logistice realizate.
Consortiul a fost astfel gandit incat partenerii din consortiu sa acopere zonele vizate de proiect (Oradea CO si P1, Cluj P3 si Bucuresti P2 si P4), dar in acelasi timp partenerii sa faca parte atat din cadrul universitatilor UNI (CO si P4), cat si din cadrul institutelor nationale de cercetare si dezvoltare INCD (P2 si P3) si nu in ultimul rand a IMM-urilor (P1).
Pe parcursul proiectului se vor defini marimi caracteristce si parametri de evaluare si se vor elabora metode de evaluare ale capacitatilor IMM-urilor si a disponibilitatii acestora de a colabora pe plan logistic.
Pentru a fi eficient, sistemul logistic trebuie sa fie accesibil si usor utilizabil de catre toti utilizatorii interesati. Intre acestia, un procent important il constituie IMM-urile, care in Romania detin o cota importanta.
Tinand cont de faptul ca IMM-urile nu au, prin definitie, marimea economica suficienta pentru a putea utiliza facilitati logistice importante, dar deseori duc lipsa de resursele si experienta necesara pentru optimizarea activitatii lor logistice, printer rezultatele asteptate ale proiectului putem mentiona procedurile si metodolgiile care promoveaza coordonarea si cooperarea dintre IMM-uri.
Acestea sunt cateva din motivele pentru care IMM-urile manifesta o tendinta tot mai accentuate spre concentrare in clustere (consortii, districte industriale, zone, arii, etc) pornind de in primul rand de la considerente zonale, astfel incat sa poata sa imparta serviciile, facilitatile astfel incat sa atinga randamente mai ridicate.
Aceste clustere se pot manifesta sub diferite structuri, in functie de mai multi factori, cum ar fi sectorul industrial, normativele si reglementarile legale, facilitatile si restrictiile economice, etc.
In cadrul etapelor din proiect se vor elabora de asemenea liniile directoare pentru aplicarea in practica a rezultatelor analizelor efectuate in cadrul proiectului si se vor defini specificatiile necesare dezvoltarii unor tehnologii logistice noi.
Ca si produs final al proiectului, in cadrul sIRLC se va dezvolta si implementa un portal web cu functii operative, baze de date, conexiuni si diseminare. In cadrul functiilor operative se vor putea experimenta, evalua si valida conceptele logistice utilizate in cadrul proiectului.
Scopul urmarit
Scopul SIRLC este de a elabora modele organizationale si programe informatice capabile sa asigure acces si sa coordoneze utilizarea infrastructurilor logistice a unor IMM-uri structurate in grupe corespunzatorare (clustere). In acelasi timp se urmareste posibilitatea aplicarii de noi concepte logistice si utilizarea noilor infrastructuri tehnologice (GPS, GIS) si impactul acestora asupra strategiilor logistice ale IMM-urilor. Rezultatele obtinute vor fi generalizabile pentru oricare din traseele drumurilor nationale.
Obiectivele generale si specifice ale proiectului
- Obiectivul general al proiectului
-
Este acela de a studia mijloacele pentru IMM-uri pentru a interactiona efectiv si pentru a coopera in vederea obtinerii unui profit maxim de pe urma infrastructurilor de transport si comunicatii folosind mijloacele ICT disponibile si previzibile.
- Obiective specifice
- Proiectul se va desfasura cu cateva
obiective specifice (evident neexcluzand alte obiective si
scopuri care pot decurge in timpul actiunii si care necesita
o definire ulterioara):
- sa dezvolte proceduri de
colectare si analizarea informatiei pe retele mari de
transport, conduse de cateva entitati/corpuri de servicii
diferite, orientate sa permita evaluarea precisa a
performantelor si sa mediteze atat asupra aspectelor
organizatorice cat si tehnologice;
- sa formuleze modele organizatorice, principii de comportare si procedee de management pentru evaluarea si optimizarea pe scara larga a managementului retelelor logistice de marfuri de la mai multi agenti.
In ceea ce priveste primul din cele doua obiective de mai sus, se doreste asigurarea unui catalog de modele (logic sau formal), care poate permite identificarea principalelor noduri din retea si estimarea fluxurilor de transport in regiuni mari. Scopul este de a avea uneltele de evaluare pentru cele mai importante linii de transport impreuna ca cativa Indicatori Cheie de Performanta cum ar fi deducerea unei estimari a eficientei/eficacitatii/costului unui sistem logistic.
Cu privire la al doilea obiectiv, scopul este de a dezvolta si aplica metode pentru identificarea si optimizarea atat a structurii cat si a managementului unei retele logistice pe scara larga. Pentru acest scop potentiala utilizare a procedurilor decurg din teoria sistemelor de productie, deoarece analiza fluxului principal poate fi data pentru a deduce intr-un mod preliminar dar foarte usor o estimare a celor mai importante trasee, peste care se poate aloca o forms optimizats de linii de transport.
Mai mult, pot fi deasemenea dezvoltate metode dinamice de optimizare descentralizate. In aceasta privinta, un prim scop este de a defini modele care permit verificarea adecvarii sistemelor existente in timp odata cu forma fluxului; al doilea obiectiv este de a defini alternativele de inovare a sistemului bazat pe structuri de retea optimizate si configurari de volume conexe.
|
|
|